‘Content is king’ is nog steeds een uitdrukking die vaak gebruikt wordt. We kunnen hier echter het woordje “Relevante” wel aan toevoegen. Relevante content is namelijk king, niet zozeer alle content die gecreëerd wordt. Het is namelijk van groot belang dat je content een toegevoegde waarde heeft voor je bezoekers.

Waarom is relevante content zo belangrijk?

Naast alle SEO efforts die jouw website beter vindbaar maken en ervoor moeten zorgen dat je goed ranked is content tegenwoordig de belangrijkste factor. Hoe goed je website ook geoptimaliseerd is, als de content niet goed is zal je toch geen hoge positie in Google bemachtigen. Google en uiteraard andere zoekmachines, willen zo goed mogelijke resultaten tonen aan hun zoekers, dus zullen ze de pagina’s laten zien met de beste content.

Maar hoe ziet Google dat dan...?

Google ziet al snel of je content relevant is voor de bezoeker die op de pagina terecht komt. Zo zullen ze meten hoe lang een persoon op je pagina is, scrolled diegene door, klikt diegene door op je website, allemaal signalen die erop duiden dat je content in goede smaak valt. Klikt elke bezoeker weg nadat google jouw pagina bovenaan de zoekresultaten heeft gezet, dan zal je pagina heel snel wat posities dalen omdat dit duidelijk niet de juiste pagina is om bovenaan te staan.

Niet alleen aan On-Page factoren zien zoekmachines of het relevante content is, ook via Social Media is dat goed te zien. Wordt de pagina geliked, gedeeld, getweet etc, dan zijn dat ook weer signalen die meegenomen worden in het algoritme van Google.

Help je bezoeker

Stel je heb een long tail zoekwoord gevonden met weinig concurrentie, dan gaat het niet helpen als je daar een pagina voor te maken zonder dat het de bezoeker daadwerkelijk helpt. Het lijkt makkelijk om dan goed te ranken en extra traffic te genereren voor dit zoekwoord maar je zult ook echt de vraag van de bezoeker moeten beantwoorden om ervoor te zorgen dat je ook een goede positie bemachtigt in de SERPs.

Wat kan je doen om relevante content te creëren?

  1. Zorg dat je de ins en outs weet van je branche.
  2. Schrijf voor je bezoeker, niet voor jezelf.
  3. Breng iets nieuws, kennis of los een probleem op.
  4. Maak unieke content, kopieer geen content. Dit is onnodig en werkt ook tegen je ivm ‘duplicate content’.
  5. Deel je pagina op social media en online communities. Sociale signalen adhv likes en shares zijn belangrijk voor de ranking van een webpagina.